Tech-Air® 10 is afgeleid van de airbagtechnologie van Alpinestars die is overgenomen door MotoGP-rijders en is een slank, op zichzelf staand draagbaar airbagsysteem dat ongeëvenaarde lichaamsbescherming biedt aan racers, circuitrijders en wegrijders door de schouders, borst en volledige rug van de rijder te bedekken en heupen.
Tech-Air® 10 kan worden gedragen onder elk Alpinestars Tech-Air® Ready of Tech-Air® Compatible leren pak, of elk leren pak van derden met 4 cm ruimte rond de omtrek van de borst van de rijder en 2 cm ruimte rondom de omtrek van de heupen van de berijder. De extra ruimte voor borst en heupen is nodig om het opblazen van de airbag bij een ongeval op te kunnen vangen.
Key Features
- Een draadloos LED-display op afstand geeft de operationele status van de airbag aan.
- De geïntegreerde, gecertificeerde lithium-ionbatterij heeft een batterijduur van 24 uur rijtijd.
- Ontwikkeld op basis van jarenlang onderzoek met 's werelds beste MotoGP-rijders en klanten van Alpinestars, zijn gegevens van miljoenen kilometers en duizenden crashes geanalyseerd om het intelligente algoritme voor crashdetectie voortdurend te verbeteren.
- Het Tech-Air® 10-systeem is uiterst eenvoudig te gebruiken; rits gewoon de voorkant dicht en sluit de riem om het airbagsysteem te activeren, en je bent klaar om te rijden. De interne riem activeert het systeem automatisch zodra deze is vastgemaakt en vastgezet.
- In de racemodus is het Tech-Air® 10-systeem alleen actief als u minimaal 10 seconden boven ongeveer 60 km/u (37 mph) rijdt. Vóór deze activering of wanneer de snelheid van de rijder gedurende minstens 10 seconden gestaag onder deze snelheid daalt, wordt het systeem gedeactiveerd.
- Dit is het standaardgedrag van het Tech-Air® 10 airbagsysteem in de racemodus, omdat het normaal is dat er sprake is van snelle stop-and-go-rijsituaties waarbij de rijder de airbag niet wil uitschakelen. In dergelijke omstandigheden is het veiliger voor de rijder om de airbag automatisch door het systeem te laten uitschakelen om ongewenst activeren van de airbag te voorkomen.
- Het externe draadloze LED-display kan op de arm van de rijder worden geplaatst om eenvoudig de status van het systeem te controleren. Afhankelijk van de voorkeur van de rijder kan het LED-display ook op de fiets worden bevestigd.
- Het Tech-Air® 10-systeem heeft ongeveer 4 uur nodig om een lege batterij op te laden met de meegeleverde USB-oplader. Een volledig opgeladen batterij zorgt voor ongeveer 24 uur gebruik. Als er beperkte tijd beschikbaar is, levert het opladen van de batterij gedurende ongeveer 1 uur ongeveer 6 uur gebruik op.
- Het Tech-Air® 10-systeem kan snel worden bevestigd aan de Tech-Air® 10-systeembasislaag van Alpinestars via eenvoudig te gebruiken zijdelingse ritssluitingen; Hierdoor kunnen rijders desgewenst de basislaag tussen rijsessies vervangen.
- De Tech-Air® 10-systeembasislaag is met de hand wasbaar.
- Het totale gewicht van de Tech-Air® 10 (systeem en basislaag) is 2,3 kg voor maat medium.
- Tech-Air® 10 is ontworpen voor gebruik op het circuit en op de weg en kan worden gebruikt met zowel de RACE- als de STREET-rijmodi die specifieke AI-crashdetectie-algoritmen hebben. De RACE Riding-modus mag alleen worden gebruikt voor het rijden op gesloten racecircuits en mag niet worden gebruikt voor andere vormen van rijden.
- Bluetooth-connectiviteit met een Tech-Air®-app biedt rijders de operationele status, batterijstatus en MyRide-ritinformatie van het airbagsysteem.
- Via de Tech-Air®-app kunnen rijders ook de firmware van het systeem updaten wanneer er nieuwe crashdetectie-algoritmen worden uitgebracht.
Protectie
- Tech-Air® 10 is ontworpen om de schouders, borst, volledige rug en heupen van een motorrijder te beschermen en biedt de meest uitgebreide dekking van alle airbags die momenteel beschikbaar zijn.
- Het ultramoderne, draagbare Tech-Air® 10-airbagsysteem wordt geleverd met een actief elektronisch systeem met 12 sensoren (3 triaxiale versnellingsmeters plus 1 triaxiale gyroscoop) en een crashdetectie-algoritme dat AI gebruikt om nauwkeurig te controleren wanneer het moet worden ingezet de airbag bij een ongeval.
- De impactabsorptie tijdens het dragen van de airbag resulteert in een afname van de impactkracht tot 95% vergeleken met een passieve beschermer. Wanneer het Tech-Air® 10 Airbag-systeem wordt ingezet, biedt het dezelfde bescherming als die van 18 rugbeschermers.
- De Tech-Air® 10 heeft CE-certificering Level 2 voor zowel de borst als de rug.
- Bij detectie van een crashsituatie wordt een beschermende airbag geactiveerd, die de rijder ongeëvenaarde bescherming biedt met een maximale opblaastijd van 40 ms.
- Het Tech-Air® 10 Airbag-systeem biedt een nog groter niveau van uitgebreide dekking dankzij de extra bescherming van de heupen van de berijder en vereist 2 argongas-opblaasapparaten om het volledige volume van de grotere airbag te vullen wanneer deze wordt geactiveerd in een crashsituatie.
- Als zodanig heeft Tech-Air® 10 niet het dubbele oplaadconcept zoals dat van het Tech-Air® Race System.
Constructie
Er is een speciaal gebied op de interne riem van het systeem dat dient als oplaadbasis voor het externe draadloze LED-display. Een volledig opgeladen LED-display werkt minimaal 20 uur.
Het systeem wordt geleverd met een USB-oplader en een magnetische Type C USB-kabel waarmee u snel, eenvoudig en gemakkelijk kunt opladen.
Het Tech-Air® 10-systeem beschikt over een airbag die gecertificeerd is voor maximaal drie keer opblazen. Wanneer het systeem echter voor service wordt ontvangen, zal het geautoriseerde Alpinestars Tech-Air®-servicecentrum na elke activering echter een opblaastest op de airbag uitvoeren om te controleren of de airbag tijdens de activering is beschadigd. Als de opblaastest wordt doorstaan, waarbij wordt bevestigd dat de airbag tijdens het opblazen niet is beschadigd, omvat de service alleen de vervanging van de gasopblaasinrichtingen. Als de opblaastest niet wordt doorstaan, betekent dit dat de airbag tijdens het opblazen is beschadigd en dat het systeem de volledige onderhoudsbeurt zal ondergaan, waarbij de gasopblaasinrichtingen en de airbag moeten worden vervangen. Bij de derde keer inzetten zal het systeem verplicht een volledige onderhoudsbeurt ondergaan, waarbij de gaspompen en de airbag worden vervangen.